PhonBank Clinical French Cattini Corpus


Julie Cattini
Luxembourg

website

Participants: 8
Type of Study: clinical, tests
Location: Luxembourg
Media type: audio
DOI: doi:10.21415/0QYP-BS04

Browsable transcripts

Phon data

CHAT data

Link to media folder

Description en version française ci-dessous

Citation information

Cattini, J., & Clair-Bonaimé, M. (2017). Les apports de l’Evidence-Based Practice et de la Practice-Based Evidence : du bilan initial à l’auto-évaluation du clinicien. Rééducation Orthophonique, 272, 109–146.

In accordance with TalkBank rules, any use of data from this corpus must be accompanied by the above reference.

Project Description

The data were recorded during speech-language therapy follow-up sessions with pre-school and school-aged children as well as teenagers with developmental speech sound disorders and/or developmental language disorders.

The recordings document picture naming and word repetition tasks performed before and after clinical intervention. We also add more participants to the database.

Participants

CE: French-speaking child with articulation disorders and issues in fine motor coordination

3 recordings at 4;01

1 recording at 5:6

MD: French-speaking teenager (Belgian French) with childhood apraxia of speech and acute developmental language disorders; also hearing disorders (hearing aid), acute coordination disorders, acute learning disorders

6 recordings at 18;01

OA: French-speaking (with knowledge of Italian in comprehension) with developmental speech sound and developmental language disorders; also developmental issues affecting coordination.

1 recording at 3;11

BLY: French-speaking child with Late Talker profile.

3 recordings at 2;11 after parent-implemented language intervention for 6 months

BLT: French-speaking child with developmental speech sound disorder and acute dyspraxia of speech, also with issues in the acquisition of coordination
1 recording at 6;11:
- Sentence repetition (Evalo 3-6)

>WA : French-speaking child with developmental language disorders and acute dyspraxia of speech, also with issues in the acquisition of coordination and attention deficit disorder 3 recordings at 11;7
- Story telling based on images - Histoire A1 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)
- Story telling based on images - Histoire A2 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)
- Story telling based on images - Histoire A3 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)

SI : French-speaking child (passively bilingual in Kabyle Berber) with developmental language and speech sound disorders, also with issues in the acquisition of coordination.
1 recording at 5;8: - Story telling based on images - Histoire A1 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)

DC : French-speaking child with specific language impairment.
1 recording à 5;7:
- Story telling based on images - Histoire B2 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)
Non du projet: French-Cattini
Investigatrice: Julie Cattini
Endroit: Luxembourg
Participants:> Enfants et adolescents francophones avec un trouble développemental des sons de la parole et/ou un trouble développemental du langage
Type d’étude: Étude observationnelle de données cliniques

Information pour citation

Cattini, J., & Clair-Bonaimé, M. (2017). Les apports de l’Evidence-Based Practice et de la Practice-Based Evidence : du bilan initial à l’auto-évaluation du clinicien. Rééducation Orthophonique, 272, 109–146.

En accord avec les règles de TalkBank, tout usage de données de ce corpus doit être accompagné de cette référence.

Description du Projet

Les données de cette base ont été enregistrés lors du suivi orthophonique d’enfants d’âge préscolaire, scolaire ou encore d’adolescents présentant un trouble développemental des sons de la parole et/ou du langage.

Actuellement, les enregistrements sont des épreuves de dénomination ou de répétition d’images avant et après intervention. Le nombre de participants augmentera également au cours du temps.

Participantes

CE : enfant francophone présentant des troubles articulatoires. Trouble comorbide : difficultés de coordination motrice fine

3 enregistrements à 4;1 ans

MD : adolescent francophone (français de Belgique) présentant une dyspraxie verbale et trouble langagier sévère. Troubles comorbides : surdité (appareillage), trouble de la coordination sévère, troubles des apprentissages sévères.

6 enregistrements à 18;1 ans

OA : enfant francophone et italophone (uniquement en compréhension) présentant un trouble développemental du langage et un trouble développemental des sons de la parole. Trouble comorbide : trouble de l’acquisition de la coordination.

1 enregistrement à 3;11 ans

BLY : enfant francophone ayant un profil de Late Talker.

3 enregistrements à 2;11 ans après un accompagnement parental de 6 mois :

BLT : enfant francophone présentant un trouble développemental du langage et une dyspraxie verbale sévère. Trouble comorbide : trouble de l’acquisition de la coordination 1 enregistrement à 6;11 ans : - Répétition de phrases (Evalo 3-6)

WA : enfant francophone présentant un trouble développemental du langage et une dyspraxie verbale sévère. Trouble comorbide : trouble de l’acquisition de la coordination et trouble de l’attention 3 enregistrements à 11;7 ans - Récit sur images - histoire A1 de l’ENNI (Schneider et al., 2006) - Récit sur images - histoire A2 de l’ENNI (Schneider et al., 2006) - Récit sur images - histoire A3 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)

SI : enfant francophone (bilinguisme passif - kabyle) présentant un trouble développemental du langage et un trouble développemental des sons de la parole. Trouble comorbide : trouble de l’acquisition de la coordination. 1 enregistrement à 5;8 ans : - Récit sur images - histoire B1 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)

DC : enfant francophone présentant un trouble développemental du langage isolé. 1 enregistrement à 5;7 ans : - Récit sur images - histoire B2 de l’ENNI (Schneider et al., 2006)